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RSEKN Launch (November 15 2017) / Lancement du RSEKN (le 16 novembre 2017)

posted Dec 7, 2017, 7:49 AM by CRECS uOttawa   [ updated Mar 16, 2018, 6:32 AM by Alejandro Gomez ]
RSEKN supports five priority themes for communities of practice (CoPs), face-to-face and virtually, bringing together those who share a commitment to diversity, equity, and inclusive education from across Ontario.
Co-Directors Professors Ruth Kane, Nathalie Bélanger and Nicholas Ng-A-Fook (left) look forward to supporting Regional Teams across the province to advance the important work of equity and inclusion. RSEKN seeks to create an innovative space for our community and institutional partners to mobilize and leverage research that can make a difference in the lives of marginalized children and youth.

RSEKN members are committed to working together to build upon networks and activities already in existence in universities, schools and communities across Ontario. We recognize the intersectionality of RSEKN’s priority themes of: antiracist education; refugee and newcomer education; inclusive education for students with disabilities; minority language within pluralist contexts; and, gender and sexuality education. With this in mind, we have structured the RSEKN into Regional Teams, which will work from existing relationships among faculties of education, school boards, teachers, and community to reach out to additional partners and advance the ways in which we can mobilize knowledge and practices that challenge systemic barriers to marginalized groups. For more details on RSEKN’s Guiding Principles, Priority Themes and Partners, visit the RSEKN profile page here.

The RSEKN was launched in Ottawa during a Lead Associate Teacher Day (LATD) at Hillcrest High School (English). The French language launch took place at the University of Ottawa in partnership with their Formation Program. Verna McGregor, a Kitigan Zibi Elder, welcomed the Equity Knowledge Network and participants to the unceded ancestral territories of the First Nations Algonquin people. Dr. Carl James, from York University, was the keynote speaker. Different researchers and community partners from across the province were invited to present a series of workshops to students, teacher candidates, teachers and school administrators.
The French language launch at UOttawa brought together principals, school board personnel and members of the francophone community to discuss shared interests related to the five priority themes in a carousel of workshops. Dr. Paulin Mulatris, Full Professor at the University of Alberta, set the context of the day with a provocative keynote talk focused on the experiences of francophone newcomers to Canada. 

A highlight of both days was the “poetic interludes” provided by six talented and provocative spoken word poets whose work challenged and called upon us to question our thinking and practices when working with marginalized children and youth. Topics ranged from colonization and reconciliation, racism in Canada, bilingualism and French identity, homosexuality and non-binary gender identities, mental health, and student well-being.

(Below: Ottawa Poet Laureate and Arts Education, Jamaal Jackson Rogers, shares his truth during the RSEKN Launch).

  

RSEKN: In the Media!

Click here to read the Ministry of Education's press release about the Réseau de Savoir sur l'Équité/Equity Knowledge Network.

Click here to read the UOttawa Media Relations press release.






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English above.

Hébergé par la Faculté d'éducation de l’Université d’Ottawa et le Centre de recherche sur les services éducatifs et communautaires (CRSEC), le Réseau de Savoir sur l’Équité | Equity Knowledge Network (RSEKN) appuie les cinq thèmes prioritaires des communautés de pratique dans des activités virtuelles et en personne. Pour ce faire, il rassemble des intervenants ayant en commun un engagement à l’égard de la diversité, de l’équité et de l’éducation inclusive dans l’ensemble de l’Ontario.

Les professeurs Ruth Kane, Nathalie Bélanger et Nicholas Ng-A-Fook, co-directeurs du Réseau, se réjouissent à l’idée de soutenir les équipes régionales de l’ensemble de la province dans la poursuite de leur important travail dans les domaines de l’équité et de l’inclusion. Le RSEKN s’emploie à créer un espace novateur où nos partenaires communautaires et institutionnels pourront mobiliser et mettre à profit la recherche susceptible de changer la vie des enfants et des jeunes marginalisés. 

Les membres du RSEKN sont résolus à collaborer pour tirer parti des activités et réseaux déjà en place dans les universités, les écoles et les communautés ontariennes. Nous reconnaissons l’intersectionnalité des thèmes prioritaires du RSEKN (éducation antiraciste, éducation des réfugiés et des nouveaux arrivants, éducation inclusive pour les élèves ayant un handicap, éducation aux questions de genre et de sexualité et éducation dans la langue de la minorité en contexte pluraliste). En gardant cela à l’esprit, nous avons structuré le RSEKN en équipes régionales qui tireront parti des relations existantes entre facultés d’éducation, conseils scolaires, enseignants et communautés pour joindre de nouveaux partenaires et améliorer nos façons de mobiliser le savoir et les pratiques visant à contrer les obstacles systémiques qui touchent les groupes marginalisés. On trouvera un complément d’information sur les principes directeurs, les thèmes prioritaires et les partenaires à la page du profil du RSEKN.
Le lancement du RSEKN s’est fait à l’occasion d’une Journée des enseignants associés responsables (Lead Associate Teacher Day) à l’École secondaire Hillcrest (en anglais). Pour les francophones, le lancement s’est tenu à l’Université d’Ottawa , en partenariat avec le programme de Formation des enseignants. Verna McGregor, aînée de Kitigan Zibi, a souhaité la bienvenue sur le territoire traditionnel non cédé de la Première Nation algonquine au Réseau de savoir sur l’équité et aux participants. Carl James, Ph.D., de l’Université York, a agi comme conférencier invité. Divers chercheurs et partenaires communautaires des quatre coins de la province ont été invités à présenter une série d’ateliers aux élèves, aux candidats à l’enseignement, aux enseignants et aux administrateurs scolaires. 

Le lancement du volet francophone à l’Université d’Ottawa a réuni des directrices et directeurs d’école, des membres du personnel des conseils scolaires et des membres de la communauté francophone, qui ont discuté de leurs intérêts communs en rapport avec les cinq thèmes prioritaires lors d’un Carrousel d'ateliersPaulin Mulatris, Ph.D., professeur titulaire à l’Université de l’Alberta, a donné le ton de la journée avec une stimulante allocution sur les expériences vécues par les nouveaux arrivants francophones au Canada. 

Les « interludes poétiques » ont été des moments forts des deux journées. Six poètes doués ont fait usage de leur voix percutante pour nous interpeller concernant les courants de pensée et pratiques qui orientent notre travail auprès des enfants et des jeunes marginalisés. 


RSEKN: les médias! 

Cliquez ici  - Salle de presse du ministère de l'Éducation sur le Réseau de Savoir sur l'Équité/Equity Knowledge Network

Cliquez ici -  "L’Université d’Ottawa accueille un réseau provincial bilingue: le Réseau de Savoir sur l’Équité/Equity Knowledge Network"






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Alejandro Gomez,
Dec 21, 2017, 10:32 AM
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Alejandro Gomez,
Dec 21, 2017, 10:31 AM
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